Novosti / Objavljeno: 18.5.2018.

Kontroverzna Shakespearova komedija premijerno na daskama HNK Split

Kontroverzna Shakespearova komedija premijerno na daskama HNK Split

Ova Shakespeareova komedija, jedan od najranijih njegovih komada, iz današnje je perspektive jedan od najkontroverznijih. Priča o muškarcu koji se ženi mimo ženine volje, da bi je potom 'ukrotio' i sveo na objekt, omiljeni je predmet feminističke kritike. Radnja je komada smještena u Padovu i bavi se udajom dvaju sestara. Starija Katarina na glasu je kao prijeka i agresivna i kao takva nepoželjna potencijalnim proscima. Mlađa se Bianca, ljupka, prilagodljiva i po potrebi himbena, po ustaljenom običaju ne može udati prije starije sestre. Situaciju razrješava Petruccio koji bez oklijevanja ženi Katarinu i podvrgava je sebi svojstvenom tretmanju „kroćenja“: lišava je hrane, sna i skupe garderobe a sve galantno i navodno zbog silne ljubavi prema njoj. Katarina se postupno povinjuje muževljevoj volji i u završnom prizoru pred rodbinom održi čuvenu moralnu propovijed o dužnostima pokorne žene.

Govoreći o dramaturškoj obradi dramaturginja Mila Pavićević ističe tri glavna dramaturška zahvata: izvornom tekstu prijevoda Milana Bogdanovića suprotstavlja se, naime, tekst izvedbe „tekst grada i divljine, navijača i nasilja, dogovorenih svadbi i novčanih transakcija, kazališnog ansambla i autorskog tima mlađe generacije“. Središnje mjesto na razmeđu ta dva teksta zauzima goropadnica, mlada žena koja ni jednom od ta dva svijeta ne pripada i zato kroz Shakespeareov tekst nosi nekoliko epiteta: goropadna, ružna, prokleta, divlja, vražja… Tako nesvrstanu, ali osuđenu Katarinu dogovorenim se brakom dodjeljuje Petrucciju, probisvijetu i buntovniku, koji je također u tom svijetu svojevrsni outsider.

Osim navedenih Katarine Romac, Gorana Markovića i Ane Marije Veselčić u ulogama Katarine, Petruccija i Bianke, uloge u Kroćenju goropadnice tumače: Filip Radoš, Katarina Romac, Goran Marković, Marjan Nejašmić Banić, Ana Marija Veselčić, Nenad Srdelić, Pere Eranović, Stipe Radoja, Nikša Arčanin, Luka Čerjan i Vicko Bilandžić. Autorski tim, pored redatelja Ivana Plazibata i dramaturginje i adptatorice prijevoda Mile Pavićić čine: scenograf Ozren Bakotić , kostimografkinja Ana Marin , skladatelj Damir Šimunović , scenski pokret Damir Klemenić , oblikovatelj svjetla Srđan Barbarić i oblikovatelj tona Marko Mandić.