Novosti / Objavljeno: 18.1.2022.

Odlazak maestra Nikše Bareze nenadoknadiv je gubitak za glazbeni svijet

Odlazak maestra Nikše Bareze nenadoknadiv je gubitak za glazbeni svijet

Međunarodnu karijeru započeo je sedamdesetih godina. Ravnao je inozemnim ansamblima značajne reputacije: Nürnberškom filharmonijom, Orkestrom Teatra Kirov u Lenjingradu, Orkestrom Boljšoj teatra u Moskvi, Državne opere u Beču, u Parizu s ORF orkestrom, u Državnoj operi u Hamburgu, orkestrima opernih kuća u Zürichu i filharmonijama u Grazu gdje je deset godina bio šef dirigent te Orkestrom Teatra La Fenice u Veneciji. U Grazu je postavio integralnu verziju tetralogije Prsten Niebelunga R. Wagnera na kojoj je radio četiri godine. Izvedbe su proglašene glazbenim događajem, a austrijska televizija prvi put snima cjelokupnu izvedbu jedne tetralogije. Nakon toga maestru Barezi stižu brojni pozivi iz inozemstva.

U milanskoj Scali  ravna izvedbama Wagnerovih ParsifalaWalküreSiegfrieda i Sumraka bogova, Beethovenova Fidelija, Puccinijeve Manon LescautToscu (u novom kritičkom izdanju) i La Boheme. U okviru proslave stote obljetnice smrti Giuseppea Verdija uz maestra Mutija postavio je Trubadura. Od 1995. godine djeluje kao stalni gost dirigent u Nizozemskoj nacionalnoj operi gdje je ravnao nizom produkcija: Verdijevom Aidom i Moći sudbine, Puccinijevom Manon Lescaut, Janačekovom Katjom Kabanovom, Schönbergovim Iščekivanjem, Bartokóvim Dvorcem Modrobradog. Njegova postava najnovijeg djela priznatog suvremenog skladatelja Petera Oetwesa Tri sestre bila je prva izvedba tog djela u Nizozemskoj. Proglašena je najboljom izvedbom u cjelini jednog opernog djela u Nizozemskoj u posljednjih deset godina, a novinari su napisali da taj događaj ispisuje povijest opere na završetku 20. stoljeća.

Dobitnik je velikog broja nagrada i priznanja od kojih valja istaknuti nagradu koja nosi ime austrijskog baroknog skladatelja Johanna Josepha Fuxa. Nagradu je dobio kao prvi dobitnik odmah po njenom ustanovljavanju a dodijeljena mu je za zasluge na području glazbene umjetnosti u Austriji. Nagradu grada Graza dobio je za rad s FIlharmonijom i Operom , a u Hrvatskoj dobio je sve značajnije nagrade za glazbeno djelovanje, kao: Vladimir Nazor, Milka Trnina, Judita (tri puta), Josip Slavenski i mnoge druge.

Splitska će publika pamtiti brojne velike operne predstave i koncerte, primjerice operu G. Rossinija Turčin u Italiji koja je nagrađena Nagradom Hrvatskog glumišta glumišta kao najbolja operna predstava u Hrvatskoj, Offenbachovu operetu Orfej u podzemlju, praizvedbu Verdijeve opere Attila, Aida, Nabucco, Sicilijanske večernje, hrvatsku praizvedbu Boitove opere Mefistofele, premijeru Ere s onoga svijeta, danas najdugovječnije predstave ovog kazališta. Posvećen je bio velikim i dobro poznatim naslovima u kojima je uvijek pronalazio izazov autentičnog tumačenja ali nas je i obrazovao otkrivajući nam, u Hrvatskoj rijeđe izvođene, naslove kao što su Oedipus rex i Simfoniju psalama Stravinskog, Ponchiellijevu Giocondu, Vespri della beata vergine Monteverdija. Ravnao je praizvedbom opere Frane Paraća Judita, izvedbom oratorija don Šime Marovića Staro groblje na Sustipanu, Gotovčevog Stanca, Gluckova Orfeja i mnogih drugih.

Posvećenost maestra Nikše Bareze umjetnosti glazbe prelijevala se na glazbene ansamble kojima je ravnao a prisustvovati tim glazbenim svečanostima u svojstvu slušatelja bila je velika privilegija u kojoj smo imali sreću i čast uživati.

Hvala Vam na tome, poštovani i dragi Maestro!