Novosti / Objavljeno: 24.5.2011.

Ravnatelji Drame i Opere HNK Split uputili otvorena pisma ministru kulture RH Jasenu Mesiću

Ravnatelji Drame i Opere HNK Split uputili otvorena pisma ministru kulture RH Jasenu Mesiću

Otvorena pisma ministru kulture Republike Hrvatske Jasenu Mesiću, a u povodu njegovog odbijanja da potvrdi izbor Duška Mucala za intendanta Hrvatskog narodnog kazališta Split, nakon v.d. ravnateljice Baleta HNK Split Almire Osmanović, uputili su i vršitelji dužnosti dramskog i glazbenog programa Ante Čedo Martinić i Ivica Čikeš. Njihova pisma navodimo u cijelosti.

Otvorena pisma ministru kulture Republike Hrvatske Jasenu Mesiću, a u povodu njegovog odbijanja da potvrdi izbor Duška Mucala za intendanta Hrvatskog narodnog kazališta Split, nakon v.d. ravnateljice Baleta HNK Split Almire Osmanović, uputili su i vršitelji dužnosti dramskog i glazbenog programa Ante Čedo Martinić i Ivica Čikeš. Njihova pisma navodimo u cijelosti.Poštovani ministre,s uvažavanjem sam proučio primjedbe koje su stavljene na predloženi četverogodišnji dramski program repertoara HNK Split, u kojem sam i sam kao v.d. ravnatelja Drame sudjelovao. Vaše je mišljenje da intendantov program pokazuje nepoznavanje suvremene drame i događanja u hrvatskom kazalištu jer u cijelom programu nema ni jedne praizvedbe. Tu se kao temeljna činjenica provlači neistina o apsolutnoj hermetičnosti predvi¬đenog programa, a mi smo već u ovoj sezoni imali dvije prai¬zvedbe, jednu svjetsku, a drugu hrvatsku.Podsjetio bih vas, štovani ministre, da je HNK Split osnivač i organizator Marulićevih dana, najveće smotre domaćeg dramskog stvaralaštva. Također, vaše ministarstvo financira i organizira javno čitanje nagrađenih, a neobjavljenih drama tako da imamo uvid u recentno domaće stvaralaštvo. Naravno da u sklo¬pu predstavljenog programa koji je dan Vama na uvid uvijek ima prostora za uprizorenje i djela u kojima prepoznajemo kulturni i scenski potencijal.Osim toga, budući da u Spli¬tu, nažalost, imamo samo je¬dan dramski teatar za odrasle, a pozornicu dijelimo i s Operom i Baletom, te stoga manju moguć¬nost naslova (premijera) nego da smo samo dramski teatar. Nastojimo, dakle, s tri do četi¬ri naslova, zbog financijskih i tehničkih (ne)mogućnosti, za¬dovoljiti širu publiku. Pritom treba svakako imati u vidu da smo nacionalna kuća, a to za mene osobno znači njegovanje prvenstveno domaćih i stra¬nih klasika. Dakle, s obzirom na kulturnu mapu grada Spli¬ta, u kojem su još samo dva ka¬zališta (Gradsko kazalište lutaka i Kazalište mladih), nacionalna kuća ima jasne i specificirane zadatke. To netko može ignorirati na¬mećući osobne preference kao jedini kriterij, no onda je to diletantizam o kojem je bespred¬metno raspravljati.Nemogućnost igranja većeg broja naslova nadoknađujemo zanimljivim gostovanjima dru¬gih kazališta i kazališnih gru¬pa, onoliko koliko nam to financije omo¬gućavaju. Dakle, možete uočiti da, pored vlastitog repertoara, HNK Split splitskoj kulturnoj javnosti ne uskraćuje uvid u široku lepe¬zu dramskog stvaralaštva, ka¬ko domaćeg, tako i inozemnog.Analizirajući ostatak obrazloženja odbijanja imenovanja za in¬tendanta gospodina Duška Mu¬cala, čini mi se da netko uporno traži i najmanje pogreške kako bi poentirao u smislu nekog nepostojećeg rasula u kazalištu baš sad kad je u kući konačno zavladala po¬zitivna atmosfera i zdravi timski rad. Konačno, želio bih završiti ovo obraćanje s mišlju kako je sva¬ko elaboriranje zapravo suvišno jer nema tog programa koji net¬ko treći ne bi omalovažio ako mu je pravi cilj zapravo neki drugi. Pozorni¬ca prizemnih političkih okršaja očito i to trpi zajedno s nama u HNK Split.Ante Čedo Martinić, v. d. ravnatelja Drame HNK SplitŠtovani gosp. ministre kulture Republike Hrvatske,kao vršitelj dužnosti ravnatelja opere HNK Split i nacionalni operni prvak, nemoguće mi je ne osvrnuti se na razloge nepotvrđivanja Duška Mucala za intendanta, vezanog uz četverogodišnji glazbeni program HNK Split. Naime kao autor istog, koristio sam se višegodišnjim pjevačkim iskustvom a i sudjelovanjem u mnogim opernim produkcijama u svim hrvatskim i podosta europskih opernih kuća, te se savjetovao s nizom istaknutih opernih umjetnika, primjerice maestrom Ivom Lipanovićem, maestrom Nikšom Barezom, režiserom Ozrenom Prohićem, itd. U Vašoj rečenici ("nedostatak suvremenih djela svjetske i domaće operne literature") vidljivo je da materiju koju kritizirate poznajete slabo, površno, ili uopće ne poznajete, pa mi u ovom trenutku ne pada na pamet da s Vama o tome polemiziram. Jer ako pažljivo analizirate tekuću opernu sezonu, kao i program naredne četiri, shvatit ćete da je operni program moderan, suvremen, i u skladu sa svjetskom i europskom opernom tradicijom. Moram naglasiti da smo u samo jednoj opernoj sezoni uspjeli ostvariti koprodukciju s dva hrvatska nacionalna kazališta, HNK Zagreb (Nikola Šubić Zrinjski) i HNK Rijeka (Gioconda), što je po mom mišljenju jako važno jer upravo suradnjom hrvatskih opernih kuća, možemo ostvariti vrlo visoke kriterije samih opernih izvedbi. Što se tiče koncertnog programa, treba znati da grad Split nema koncertnu dvoranu, pa smo samim tim hendikepirani u izvedbi velikih koncertnih dijela, u kojima učestvuje kompletan operni ansambl, no unatoč tome i u tom smislu smo napravili veliki pomak. Moj je zaključak da je Vaše objašnjenje formalno, površno i politikansko, pa bih bio slobodan zamoliti Vas da nas pustite da radimo svoj posao.Ivica Čikeš, nacionalni operni prvak, v. d. ravnatelj Opere HNK Split