Novosti / Objavljeno: 5.2.2014.

Uoči Valentinova Bolero i Carmen Valentine Turcu

Uoči Valentinova Bolero i Carmen Valentine Turcu

Tjedan dana uoči Valentinova, u petak 7. siječnja Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split premijerno će izvesti balete Bolero i Carmen. Ples pun snažnih emocija i strasti donosi koreografkinja i redateljica Valentina Turcu, a orkestrom HNK Split ravnat će maestro Hari Zlodre. Premijera je posvećena uspomeni na velikane splitskog i hrvatskog Baleta Maju Srbljenović Turcu i Miljenka Štambuka, pa će u pauzi premijerne izvedbe u kazališnom foyeru biti otvorena izložba kojom ćemo se prisjetiti na zasigurno, nakon Ane Roje, najznačajnije umjetnike splitskog Baleta.

Tjedan dana uoči Valentinova, u petak 7. siječnja Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split premijerno će izvesti balete Bolero i . Ples pun snažnih emocija i strasti donosi koreografkinja i redateljica Valentina Turcu, a orkestrom HNK Split ravnat će maestro Hari Zlodre. Premijera je posvećena uspomeni na velikane splitskog i hrvatskog Baleta Maju Srbljenović Turcu i Miljenka Štambuka, pa će u pauzi premijerne izvedbe u kazališnom foyeru biti otvorena izložba kojom ćemo se prisjetiti na zasigurno, nakon Ane Roje, najznačajnije umjetnike splitskog Baleta.

Valentina Turcu, plesačica i koreografkinja baleta Slovenskog narodnog gledališča u Mariboru na scenu splitskog HNK ponovno donosi ova dva naslova. Nakon što je 2009. tu postavila Bolero Mauricea Ravela, a 2011. Carmen, plesnu suitu Rodiona Ščedrina po motivima Bizetove opere sada postavlja ta dva svoja baleta kao cjelinu. „Svi se mi stalno rađamo nanovo. Nakon tri godine napravljena je nova podjela i naravno, novi su ljudi u ansamblu, pa tako unose različitu estetiku i interpretaciju od moje primarne postave, ali vizija je svakako ostala originalna. Zanimljivo je da upravo u mariborskom baletnom ansamblu trenutno postavljam Carmen i s obzirom da je to potpuno drugačiji ansambl od splitskog, imam silnu potrebu kreirati neke situacije potpuno suprotno od originala. Razlog je i to da se s godinama nadograđujemo, mijenjamo, više riskiramo i iznenađujemo sami sebe istraživanjem, zajedno s plesačima.“

Uloge tumače solisti splitskog Baleta, pa dok u Boleru sedam plesačica i sedam plesača utjelovljuju neimenovane parove koji se vođeni neponovljivom , emocijama nabijenom Ravelovom skladbom u strasnoj gradaciji susreću, upoznaju, traže, i razilaze. U Carmen naslovnu ulogu tumači Julija Pivotskaja, u ulozi Joséa nastupit će Shunsuke Amma, Escamillo je Artjom Žusov, Zuniga Lev Šapošnikov, a Fernanda Sanja Dimache.

Valentina Turcu plesačica je i koreografkinja s iskustvom višegodišnjeg baletnog usavršavanja kod velikog Mauricea Béjarta jednog od najvažnijih autora u povijesti suvremenog plesa, a u anagžmanu je u Baletu mariborskog Slovenskog narodnog gledališča. Londonska kritičarka časopisa Dance Europe u prošlogodišnjem je oduševljenom osvrtu na njenu koreografiju Romea i Julije napisala kako ne sumnja da će ime Valentine Turcu uskoro postati mnogo poznatije na svjetskoj koreografskoj sceni.

Maja Srbljenović Turcu (1941 – 1995) bila je velika hrvatska balerima i pedagoginja koja jekarijeru započela i dugo gradila na pozornici splitskog teatra, a Miljenko Štambuk (1930 – 1991) bio je plesač, koreograf i redatelj čiju biografiju krasi zadivljujući broj baletnih uloga, te koreografija i režija baletnih, ali i opernih, operetnih i dramskih predstava ne samo u njegovom Splitu, već i u najznačajnijim kazalištima u čitavoj ondašnjoj državi. Budući da je Maja Srbljenović Turcu, Valentinina majka, jednu od svojih antologijskih uloga ostvarila upravo u liku Carmen, a Miljenko Štambuk jedan od vrhova svoje blistave plesačke karijere dosegao je Bolerom predstojeća je premijera posvećena uspomeni na ta dva velika imena hrvatskog, a poslije Ane Roje zasigurno najvećim umjetničkim osobnostima splitskog baleta.Prigodna izložba arhivskih baletnih fotografija iz njihovih plesačkih karijera bit će otvorena u foyeru Kazališta u pauzi premijerne izvedbeZavodljivi i opće poznati Ravelov Bolero i Ščedrinova plesna suita Carmen natopljena španjolskim podnebljem i uzavrelom ciganskom krvlju, a nastala na osnovi istoimene Bizetove opere Carme.