Novosti / Objavljeno: 14.2.2014.

Jedan od najistaknutijih svjetskih pijanista Kemal Gekić izvodi Liszta na recitalu u HNK Split

Jedan od najistaknutijih svjetskih pijanista Kemal Gekić izvodi Liszta na recitalu u HNK Split

Kemal Gekić, jedan od najistaknutijih pijanista današnjice održat će recital s djelima Liszta, Schuberta i Wagnera na velikoj sceni splitskog Hrvatskog narodnog kazališta u ponedjeljak, 17. veljače. Pijanist osebujnog i spektakularnog stila i zavidne međunarodne karijere tako će još jednom nastupiti u svom rodnom Splitu u kojem je prije tri godine nastupio poslije velike pauze.

Kemal Gekić, jedan od najistaknutijih pijanista današnjice održat će recital s djelima Liszta, Schuberta i Wagnera na velikoj sceni splitskog Hrvatskog narodnog kazališta u ponedjeljak, 17. veljače. Pijanist osebujnog i spektakularnog stila i zavidne međunarodne karijere tako će još jednom nastupiti u svom rodnom Splitu u kojem je prije tri godine nastupio poslije velike pauze.

Originalnost, uvjerljivost, snaga interpretacije i savršeno rukovanje instrumentom, to su samo neke od kvaliteta koje se pripisuju Kemalu Gekiću, jednom od najvećih i najuzbudljivijih pijanista današnjice, umjetniku koji pruža fascinantne, beskompromisne i uvijek nove interpretacije. Prije tri godine na 56. Splitskom ljetu, nakon dva desetljeća izbivanja sa splitskih koncertnih podija, Gekić je izveo recital Chopinovih djela za koji je nagrađen Juditom za najbolje glazbeno ostvarenje na festivalu. Na sljedećem je Splitskom ljetu nastupio s Orkestrom HNK Split pod ravnanjem maestra Nikše Bareze izvevši djela Liszta i Mahlera.

„Na ovom koncertu klavir će biti sve samo ne instrument kakvog znamo – kameleonski će se promijeniti u glasove, zborove, pa i cijeli orkestar. Repertoar je uglavnom posvećen operi i glasu. Izvest ću nekoliko kompozicija koje će se prvi put čuti u Splitu“ kaže Kemal Gekić u najavi koncerta. Na programu predstojećeg koncerta su klavirska djela Franza Liszta. Franz Liszt (1811 – 1886) bio je značajan inovator na brojnim područjima glazbene umjetnosti. Utemeljitelj novonjemačke skladateljske škole, svojim je drukčijim shvaćanjima glazbene programnosti, motivičnosti i oblikovanja, boje i orkestriranja, izvoditeljske tehnike i stila zadao presudne udarce konzervativnim glazbeničkim snagama onoga doba. Nerijetko je posezao i za temama iz opernog repertoara oblikujući koncertne varijacije, ilustracije, fantazije i parafraze na glazbene misli iz popularnih opernih djela, poglavito Wagnerovih, čiju je umjetnost slijedio i duboko poštovao. Na predstojećem klavirskom recitalu Kemal Gekić izvest će tako u prvom dijelu Lisztove obrade Miserere od Allegrija i Mozartov Ave verus corpus, reminiscencije na Verdijevu Aidu, Veliku fantaziju po motivima iz Pacinijeve Niobe, te Marš Černomora iz Glinkine opere Ruslan i Ljudmila. Drugi dio započet će Lisztovom obradom Schubertove Ave Maria. Slijede Mađarske rapsodije 10. i 11. iz njegova veličanstvena ciklusa od 19 mađarskih rapsodija u kojima je sjajno obradio mađarske, većinom gradske i ciganske, napjeve. Kraj recitala pripada Lisztovim obradama tema iz opera Richarda Wagnera, Izoldine ljubavne smrti iz opere Tristan i Izolda, te predigra operi Tannhäuser.

Kemal Gekić jedan je od najistaknutijih pijanista današnjice. Odlike su njegova muziciranja snažna originalnost, snaga interpretacije i savršeno vladanje instrumentom. Rođen je u Splitu 1962. Njegova teta, profesorica Lorenza Batturina, pružila mu je prva glazbena znanja, a 1978. u klasi profesorice Jokuton Mihajlović započinje studij na Umjetničkoj akademiji u Novom Sadu. Kao jedan od najboljih studenata u povijesti Akademije, ostaje raditi na istom fakultetu na odsjeku za klavir, kojim je rukovodio do 1999, a danas živi i radi kao profesor klavira na Međunarodnom sveučilištu u Miamiju, Florida te gostujući profesor na Musashino Academy of Music u Tokiju.

Na Chopinovom natjecanju u Varšavi 1985. počele su kontroverze koje će Gekića pratiti i u narednim desetljećima. Njegovo osebujno i spektakularno sviranje izazvalo je podijeljeno mišljenje kod konzervativnih članova žirija, ali i osvojio srca publike i kritičara. Istovremeno je započeo muzicirati diljem Europe, Bliskog istoka, Kanade i SSSR-a, Japana, Jugoistočnog Pacifika, a prenosile su ga sve veće TV kuće. Natjecanje u Varšavi vodilo je ka ugovoru s JVC Japan, koji je snimio natjecanje i prezentirao ga kao prvo u seriji nosača zvuka što su nastajali narednih godina.

Povijest se ponovila i 1988. kada je Gekić eliminiran s montrealskog međunarodnog natjecanja nakon polufinala. Njegovi obožavatelji organizirali su prodajni protestni recital, te mu sakupljeni novac dodijelili kao Nagradu publike. Ranih devedesetih Gekić se povlači iz javnosti kako bi se posvetio daljnjem usavršavanju i snimanju, težeći još većim interpretacijskom dometima.

Zа svoje snimke Kemаl Gekić je nаgrаđivаn u Europi, Americi i Jаpаnu zа originаlnа i pronicljivа viđenjа muzike Handelа, Mozаrtа, Chopina, Skrjаbinа i Lisztа. Njegov izvаnredni compact disc objаvljen zа Naxos s trаnskripcijаmа Rossinijа-Lisztа, osvojio je Rosette, nаgrаdu Penguin glazbenog vodičа, dok se njegovi snimci Lisztovih 12 trаnscendentаlnih etidа (JVC) te 27 Chopinovih etida (Gamamedia) smаtrаju samim vrhuncima pijаnizmа.

Klavirski recital Kemala Gekića na velikoj sceni HNK Split u ponedjeljak 17. veljače započinje u 20 sati.