en-UShr-HR

Novosti detalj SLJ64

Trauma pripadnika druge generacije preživjelih iz Holokausta u snažnoj i potresnoj izraelskoj monodrami

Trauma pripadnika druge generacije preživjelih iz Holokausta u snažnoj i potresnoj izraelskoj monodrami

Monodramu Zvižduk – Moja majka je bila Mengeleova tajnica, jedino inozemno dramsko gostovanje na 67. Splitskom ljetu izvest će Hadar Galron, proslavljena izraelska glumica, spisateljica, redateljica i autorica tekstova pjesama za kazalište, kino i televiziju u petak 30. srpnja s početkom u 21 sat u Meštrovićevu Kaštilcu. Hadar je i koautorica monodrame, zajedno s Jacobom Buchanom na čijim se polu-autobiografskim djelima djelo temelji. Redateljica predstave je Hanna Vazana-Grunwald. „Moćna predstava koja oduzima dah“, „bolna priča žene druge generacije preživjelih iz Holokausta... iskustvo koje vas dugo ne napušta“... samo je dio kritičkih osvrta na predstavu napisanih na brojnim europskim gostovanjima.

Trauma pripadnika druge generacije preživjelih iz Holokausta u snažnoj i potresnoj izraelskoj monodrami

Tammy, jedino dijete preživjelih iz Auschwitza, u dobi od 45 godina shvaća da nikad nije zapravo živjela. Njezina je majka četiri godine bila tajnica zloglasnog dr. Mengelea. Iako je rođena nakon rata, prošlost njezinih roditelja progonila ju je kroz djetinjstvo i ukrala joj prirodno pravo na sreću. Zapanjujuće otkriće donosi joj stranac koji nenadano ulazi u njen život i otvara zaključana vrata njezine duše. Tami osjeća kako je to njena posljednja šansa... No, je li sposobna voljeti kao u svojim snovima? Od koga treba tražiti dopuštenje? Može li uopće vjerovati da zaslužuje ljubav ili će crna rupa u njoj progutati svakoga tko se usudi prići?

U svojim knjigama Jacob Buchan piše iz jedinstvene pozicije sina roditelja koji su preživjeli Holokaust. Zastrašujuće priče koje mu je majka pričala samo da obrok pojede do kraja, osjećaj krivice što nije bio tu da joj pomogne kad je trebalo, beskrajna potraga za stvarnim granicama... Zvižduk je monodrama koja donosi bol druge generacije preživjelih i otkriva nevidljive rane holokausta kroz priču o ženi koja se bori za svoje prirodno pravo da se opet raduje, živi, voli… Ali crna rupa u njoj prijeti da će progutati svakoga tko joj se pokuša približiti. “Kao dijete nikada me nisu grlili ili ljubili, mislim da me roditelji nisu ni vidjeli. Napisao sam ovu priču da prestanem biti nevidljivo dijete “.

Jacob Buchan rođen je 1946. u Austriji, a u Izrael je došao s roditeljima kada je imao dvije godine. Završio je Umjetničku školu u Tel Avivu. Autor i slikar, Buchan je objavio sedamnaest knjiga. Uz zidove, predstava temeljena na njegovoj knjizi Slijepe boje dobila je Počasno priznanje na festivalu Teatronetto 1997. Buchan je dvostruki dobitnik premijerove nagrade (1993. i 2001.), kao i Bernsteinove nagrade za hebrejsku fantastiku (1997.) i nagrade Arik Einstein (2017.). Njegova djela uključuju Jacobov život, Priče o osama, Rust Blue, Levantine Fantasy, Gabriela, Tihi krik, Beskrajni san, Hodajuća svijeća, Prozirno dijete.

Hadar Galron je dramatičarka, scenaristica, glumica, redateljica, tekstopiskinja i komičarka. Studirala je na Sveučilištu u Tel Avivu. Njena djela uključuju: Mikveh (predstava), Tajne (film i predstava), Ubojica strasti (satirični stand-up kabare), Zvižduk (monodrama), Harem (televizijska serija). Hadar je primila nekoliko međunarodnih nagrada za predstave i scenarije. Njena najnovija predstava Moj prvi židovski Božić, o krizi identiteta čeških Židova, premijerno je izvedena u listopadu 2020.

Hana Vazana-Grunwald redateljica je, dramaturginja, moderatorica izraelskih kazališnih skupina i osnivačica ansambla Frechot. Njezin rad promiče kazališni jezik, pitanja i sadržaje koji istražuju rodne identitete Sefardskih Židova. Njezine predstave karakterizira uzajamna odgovornost i praksa društvene solidarnosti. Umjetnički rad temelji na novom kazališnom žanru poetsko-dokumentarnog kazališta koji se bazira na umjetničkim tehnikama nenapisanog djela, tj. bez unaprijed napisane drame kako bi se naglasilo osobno, socijalno i povijesno iskustvo izvođenja i dekonstrukcije slika i stereotipa orijentalne ženstvenosti ispred publike. Njena djela uključuju: Papag’ina, Frecha, Lijepo ime, Biserno papirnato srce, Sof Al Hakatino, Materinstvo, Zvižduk, Kvart Tikva u Kairu, Oplodi i rodi.

Scenografkinja predstave je Noa Ben-Dahan, kostimografkinja Lili Furman, a autor glazbe je Gal Chapsky. Predstava se izvodi na engleskom jeziku s titlovima na hrvatskom.