Harawi, pjesma ljubavi i smrti na završetku Split Classic koncertnog programa 66. Splitskog ljeta

Harawi, pjesma ljubavi i smrti na završetku Split Classic koncertnog programa 66. Splitskog ljeta

Glazbeni sastav Harlequin Art Collective održat će koncert u sklopu 66. Splitskog ljeta u srijedu 12. kolovoza u Meštrovićevom Kaštilcu. Na programu je ciklus pjesama Harawi, pjesma ljubavi i smrti, jednog od ključnih skladatelja 20. stoljeća skladatelja Oliviera Messiaena u aranžmanu Šimuna Matišića, člana ansambla. Koncert, posljednji iz ciklusa Split Classic 66. Splitskog ljeta, započinje u 21 sat.

Harawi, pjesma ljubavi i smrti na završetku Split Classic koncertnog programa 66. Splitskog ljeta

Francuski skladatelj, orguljaš, pijanist, glazbeni teoretičar i pedagog Olivier Messiaen (1908 – 1992) jedno je od najistaknutijih imena francuske glazbe 20. stoljeća. Sve njegove glazbe, kako je sam govorio, odaju povezanost s duhovnim motivima, s njegovim vjerskim osjećajima i mišljenjem. Europsku ritmiku smatrao je neizrazitom i zaostalom pa je redovito posezao za glazbenim rješenjima drugih svjetskih kultura.  Njegovi gipki, raznovrsni i složeni ritmovi predstavljaju jedinstvenu poliritmičku pojavu u suvremenoj glazbi. Ciklus pjesama Harawi iz 1945. oda je njegovoj prvoj supruzi koja ga je, uslijed mentalnog oboljenja, polagano napuštala. Skladba je to o ljubavi i posvećenosti ali istovremeno i o nemogućnosti stvarnog ljudskog kontakta i ljudskoj nesposobnosti da razumiju unutrašnji svijet drugoga. Naslov Harawi ili Yarawi preuzet je iz peruanske, andske tradicije gdje označava žanr ljubavne pjesme koje obično završavaju smrću ljubavnika. Francuski tekst upotpunjen je riječima na quechua jeziku više zbog njihovih zvukovnih kvaliteta nego njihova značenja. Ciklus se sastoji od dvanaest stavaka.

Glazbeni sastav Harlequin Art Collective osnovan je 2018. na inicijativu Danija Bošnjaka s ciljem da publici ponudi neobičan i novi zvučni kolaž. Čine ga Dani Bošnjak (flauta), Alan Bošnjak (trombon), Šimun Matišić (vibrafon) i Stjepan Vuger (harmonika). Sastavu se često, pa i na predstojećem splitskom koncertu, pridružuje i sopranistica Marta Schwaiger. Ova sasvim netipična kombinacija instrumenata i glasa, koji bi se isprva mogli činiti nespojivima, ima za rezultat kompaktan i stabilan total zvuka kojemu ne nedostaje niti mase niti mogućnosti za delikatno nijansiranje boja. Šimun Matišić najmlađi je laureat nagrade Judita koju je dobio u dobi od 15 godina na 57. Splitskom ljetu 2011. godine.

Šimun Matišić je jedan od najboljih hrvatskih vibrafonista kojeg mnogi opisuju dostojnim nasljednik velikog Boška Petrovića. Prvi nastup imao je kao četverogodišnjak kvartetu Branka Kralja u kojem je svirao bubnjeve. Nakon završenog glazbenog obrazovanja u Glazbenom učilištu Elly Bašić izdaje svoj prvi nosač zvuka pod naslovom Jazz nocturno. Surađivao je s brojnim inozemnim i domaćim jazz i klasičnim glazbenicima kao što su Boško Petrović, Miljenko Prohaska, Mario Mavrin, Primož Grašić, Florin Nicoulescu, Stochelo i Moses Rosenberg, Fiona Monbet, Christian Escoudé, Costel Nitescu, Matija Dedić, Zagrebačka Filharmonija, Big Band HRT-a, Simfonijski Orkestar HRT-a, Tamburaški Orkestar HRT-a, Simply Brass kvintet i mnogi drugi. Nagrađen je Porinom u kategoriji za najbolju jazz skladbu za autorski jazz album Invocation. Splitska publika već ga je upoznala tijekom 57. Splitskog ljeta na kojem mu je dodijeljena nagrada Judita za nastup na gipsy jazz koncertu Mate Matišić Trio & Christian Escoudé. 

Marta Schwaiger rođena je u Zagrebu  gdje je započela učiti solo-pjevanje kod prof. Darije Hreljanović. Studij je nastavila na Bečkom konzervatoriju, te tamo diplomirala u klasi prof. Roberta Fontane. Svoj operni debi ostvarila je kao Barbarina (Figarov pir) 2017. godine u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu. Među najistaknutijim nastupima su koncertne izvedbe dijelova Verdijevih opera Rigoletto (uloga Gilde) te Trubadur (uloga Ines) u Diano Marini i San Remu pod ravnanjem Paola Bianchija, uloga Brautjungfern u Weberovoj operi Strijelac vilenjak pod ravnanjem Matije Fortune (Neue Studiobühne Wien), sudjelovanje na gala koncertu Dunje Vejzović uz orkestar Opere HNK Ivana pl. Zajca pod dirigentskim vodstvom Mladena Tarbuka, te sopranska solistička dionica u praizvedbi Requiema Srećka Bradića u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u Zagrebu. Kao solistica sudjelovala je u snimanju filmske (Dva igrača s klupe, red. D. Šoraka i Halimin put, red. A. Ostojića) i kazališne glazbe.

Dani Bošnjak jedan od najtraženijih hrvatskih flautista. Počevši 1972. svirati flautu, točno 22 godine kasnije, titulom magistra zaokružio je svoje službeno studiranje na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Time, međutim, nije završilo Bošnjakovo daljnje usavršavanje. Put ga je vodio prema istraživanju starih instrumenata i ostalih srodnika flaute te je tako Bošnjak instrumentalist na flauti traverso i piccolu. Zanimanje za ranu glazbu rezultirao je angažmanom u Hrvatskom baroknom ansamblu, specijaliziranom za povijesno osviještene izvedbe. Bošnjak je stalni suradnik nekoliko renomiranih ansambala poput Varaždinskog i Hrvatskog komornog orkestra, zagrebačke Opere, Zagrebačkih solista te Zagrebačkog puhačkog ansambla, s kojim čini jezgru Cantus Ansambla, institucije za promicanje hrvatske suvremene glazbe. 

Stjepan Vuger nakon završenog obrazovanja na Glazbenom učilištu Elly Bašić, upisuje studij Klasične harmonike i studij Glazbene pedagogije na Odjelu za glazbu Sveučilišta u Puli. Diplomirao je u klasi Boruta Zagoranskog 2012. godine, a kao stipendist Erasmus programa završnu akademsku godinu odslušao je na Muzičkoj akademiji u Gdanjsku, u klasi Krzysztofa Olczaka. Kao solist i član komornih sastava sudjelovao je na domaćim i međunarodnim natjecanjima, te se usavršavao na raznim seminarima kod značajnih imena poput F. Lipsa, E. Mosera, V. Semyonova, R. Sviackevicusa i M. Kerna. U 2014. godini upisuje studij Dirigiranja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi Mladena Tarbuka, a svoj dirigentski debi ostvaruje sa Zagrebačkom filharmonijom u siječnju 2017.

Alan Bošnjak diplomirao je trombon na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Fuchsa, a usavršavao se na Hochschule für Musik u Grazu i na majstorskim tečajevima Branimira Slokara. Član je Orkestra Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, kao i puhačkog kvinteta Simply Brass s kojim je nastupao u New Yorku, Beču i Quebecu. Također je i dugogodišnji član poznatog ansambla Cubismo kojem se pridružio 2000. godine na snimanju albuma Motivo Cubano