Novosti / Objavljeno: 10/31/2013

Izvedbom Verdijeva Requiema na Dušni dan maestro Tiboris ravnat će dirigentskim štapićem Artura Toscaninija

Izvedbom Verdijeva Requiema na Dušni dan maestro Tiboris ravnat će dirigentskim štapićem Artura Toscaninija

Velebni Requiem Giuseppea Verdija u Hrvatskom narodnom kazalištu Split će 2. studenog, na Dušni dan izvesti solisti, Zbor i Orkestar splitske Opere pod ravnanjem maestra Petera Tiborisa, američkog dirigenta grčkog porijekla, glazbenika duge i bogate dirigentske, ravnateljske i producentske karijere. Solisti su Kristina Kolar,Jelena Kordić, Paolo Lardizzone i Ivica Čikeš. U godini u kojoj glazbeni svijet obilježava dva stoljeća od rođenja vjerojatno najvećeg opernog skladatelja splitski će teatar tako, nakon Macbetha, Sicilijanskih večernji, Nabucca, baleta Verdi, te nedavne premijerne Traviate izvesti i njegovu veličanstvenu Misu za mrtve.

Velebni Requiem Giuseppea Verdija u Hrvatskom narodnom kazalištu Split će 2. studenog, na Dušni dan izvesti solisti, Zbor i Orkestar splitske Opere pod ravnanjem maestra Petera Tiborisa, američkog dirigenta grčkog porijekla, glazbenika duge i bogate dirigentske, ravnateljske i producentske karijere. Solisti su Kristina Kolar, Jelena Kordić, Paolo Lardizzone i Ivica Čikeš. U godini u kojoj glazbeni svijet obilježava dva stoljeća od rođenja vjerojatno najvećeg opernog skladatelja splitski će teatar tako, nakon Macbetha, Sicilijanskih večernji, Nabucca, baleta Verdi, te nedavne premijerne Traviate izvesti i njegovu veličanstvenu Misu za mrtve.

„Verdijev Requiem Američkog simfonijskog orkestra.. pod ravnanjem Petera Tiborisa... bio je profinjena vatra. Tiborisova izvedba grandiozne partiture... odisala je iznimnom iskrenošću koja je prenijela svaku ekspresiju... uglačana vatra.“ – pisao je Washington Times povodom Requiema u njujorškom Lincoln Center. Peter Tiboris je umjetnik koji je osim kao dirigent već puna tri desetljeća prisutan i kao glazbeni ravnatelj i producent. Umjetnički je voditelj producentske kuće MidAmerica Productions koja je pod njegovim vodstvom organizirala gotovo 1200 koncerata u cijelom svjetu, od čega više od 500 u Carnegie Hallu i Weill Recital Hallu u New Yorku, od kojih je Tiboris mnogima i dirigirao. Dirigirao je u prestižnim koncertnim dvoranama, teatrima i festivalima u 20 zemalja svijeta, a europski je debi imao 1983. na Dubrovačkim ljetnim igrama, gdje je ravnao Moskovskom filharmonijom. Osnovao je i do danas vodi Manhattan Philharmonic kao glazbeni direktor i dirigent, glavni je gostujući dirigent talijanskih Orchestra da Camera Fiorentina i Collegium Symphonium Veneto, glazbeni direktor i dirigent varšavske Pan-europske filharmonije, a 2000. pokrenuo je Međunarodni egejski festival u Hermoupolisu, na grčkom otoku Syros na čijem je čelu sve od njegova osnutka.

Peter Tiboris ravnao je izvedbama ovog Verdijevog djela mnogo puta, pa tako i 2007. u Carnegie Hallu u počast velikom dirigentu Arturu Toscaniniju na 50.u obljetnicu njegove smrti. Toscaninijeva je obitelj tom prigodom poklonila dirigentski štapić kojim se Arturo Toscanini služio u posljednjoj fazi svoje karijere. Njega maestro Tiboris danas koristi na biranim nastupima, pa će tako njime ravnati i splitskom izvedbom.

Verdijev je svoj Requiem posvetio velikanu talijanske književnosti 19. stoljeća Alessandru Manzoniju. Izvedeno na godišnjicu Manzonijeve smrti u crkvi Sv. Marka. Pod ravnanjem samog autora djelo je izveo veliki ansambl od 120 pjevača i gotovo stotinu svirača i doživjelo golem uspjeh. Odmah nakon praizvedbe začuli su se prigovori zbog atipičnosti Requiema zbog melodramatičnosti i gotovo svjetovnog ozračja nekih dijelova. Iz tih je razloga djelo dugo pratila ocjena kako je riječ o „posljednjoj Verdijevoj operi u crkvenom ruhu“ koju je izrekao utjecajni njemački dirigent i skladatelj Hans von Bülow. Često su se razlozi tog navodnog prodora profanog u Requiem tražilo u religijskim uvjerenjima Verdija koji je bio agnostik, no razlozi različitosti Verdijeve Mise za mrtve od onih do tada skladanih leži u njegovoj spoznaji kako je u modernim vremenima i glazba evoluirala, pa se više ne može i ne smije skladati na način Palestrine. „To je ključ za razumijevanje ne samo Verdijeva Requiema, nego i većine glazbenih oblika koji ne rabe umjetnost kao pomoćno sredstvo katehizacije, i unatoč religioznom nagnuću još su samo de iure liturgijski obred, a de facto su “umjetnička ugodnost“. Requiem odražava Verdijeva promišljanja o religiji i životu. S jedne strane postavlja masu zbora, a s druge soliste, četiri individue koje, svaka na sebi svojstven način, preispituju smisao egzistencije, pitanja sudbine, Boga i konačnosti smrti, ali i vjeru u onozemaljski život u koji vječito sumnjamo, ali se i nadamo da jest. Kao solisti na predstojećoj će splitskoj izvedbi nastupiti sopranistica Kristina Kolar, mezzosopranistica Jelena Kordić, talijanski tenor Paolo Lardizzone i bas Ivica Čikeš, nacionalni operni prvak.

Izvedba u splitskom Hrvatskom narodnom kazalištu započinje u subotu, 2. studenog u 20 sati.