Predstave / Opera Objavljeno: 6/13/2016

Prodana nevjesta

Prodana nevjesta

Koprodukcija sa Sjevernočeškim kazalištem Usti nad Labom (Češka)

Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem

Komična opera u tri čina / Libreto: Karel Sabina

Premijera: HNK Split, 14. studenog 2009. u 20 satiPraizvedba: Privremeno kazalište, Prag, 30. svibnja 1866.

Predstava se izvodi na hrvatskom jezikuTrajanje: 130 minuta s dvije stanke

Prodana nevjesta komična je opera koja slavi iskrenu ljubav, pokazujući kako moć koja proizlazi iz bogatstva nije dostatna prepreka iskrenim osjećajima. Punokrvni blještavi slavenski melos protkan nježnim arijama zaljubljenih; humor, iskričavi plesni ritmovi, živopisni likovi i vedri zborski brojevi, odlike su koje Prodanu nevjestu svrstavaju među najomiljenije opere izvođene u svim opernim kućama svijeta, uključujući i najveće poput Metropolitana u New Yorku ili Kraljevske opere Covent Garden u Londonu. Prodana nevjesta izazov je svakom opernom ansamblu. Zahtjevna partitura traži najvišu interpretacijsku razinu kako bi se uspješno oživjela raskoš orkestralnih boja, bogatstvo glasova i energija plesova.

TRADICIJA I MIZapis redateljiceRedateljski osvrt, naročito razmišljanje o komičnoj operi bilo bi podesno započeti nekom anegdotom. Nažalost, upravo u ovom slučaju, već godinama humor se nekako povlači. U Češkoj o Prodanoj nevjesti obično govorimo oprezno, šaptom, pa se pažljivo osvrćemo da ne bismo to obiteljsko srebro povrijedili, da ne bismo uvrijedili nekog od strasnih zagovornika njegove nedodirljivosti. Stoga je ovo za mene jedinstvena mogućnost ne samo da hrvatskog gledatelja upoznam s TRADICIONALNOM češkom operom, već i da, zaboravivši sve usvojene klišeje, stvorim živo i punokrvno kazalište.Za mladu je generaciju (u koju još uvijek i sebe smjelo ubrajam) težina TRADICIJE dosadna da svisneš od zijevanja. Postupno nestaje ono što je operu iznijelo na češke i svjetske operne pozornice - humor, stvaralački pristup, narodna osebujnost i pogled s visine. Na kraju ostaje samo genijalno optimistična Smetanina glazba i pjevački dometi protagonista. Stoga smo počeli ispočetka. S češkim oduševljenjem i hrvatskim temperamentom.Smetana piše da je Prodanu nevjestu komponirao ne zbog častoljublja već zbog prkosa; da ne želi u djelu citirati TRADICIONALNU narodnu glazbu već namjerava sačuvati narodni karakter; da riskira nepovoljnu kritiku s jedne strane kako bi na drugoj strani postigao oduševljenje za novi pogled. Iz njegovog stava izbija novo viđenje i nezadovoljstvo prosjekom. Čezne za stvaranjem neotrcane češke glazbene komedije. Stoga, to isto pokušava i ova nova inscenacija. Želi zaboraviti koliko se nevjesti prodavalo u zadnjih sto pedeset godina širom svijeta. Želi uvažavati ovodobne, pa ipak uvijek iste ljudske naravi, stvoriti kreativan pristup, pronaći zajednički govor. S uvažavanjem TRADICIJE, no sučelice njoj, kao ravnopravan partner.Karla Štaubertová

Dirigent Ivo Lipanović, Hari Zlodre (27. 2. i 1.3.)Redateljica Karla Štaubertová (prema koncepciji Ladislava Štrosa)Koreografkinja Mirka Eliášová Scenograf Ladislav Štros Kostimografi Josef Jelínek, Naida Kromić Oblikovanje svjetla Karla ŠtaubertováKoreograf Vladimír NečasAsistentica koreografa Snježana RadicaZborovođa Domeniko Briški

Krušina, seljak Mate AkrapLjudmila, njegova supruga Terezija KusanovićMarica, njihova kćer Valentina FijačkoMiha, zemljoposjednik Božo ŽupićKata, njegova supruga Žana Marendić BučevićVašek, njihov sin Špiro Boban (27. 2. i 1.3.), Sveto Matošić KomnenovićJanko, Mihin sin iz prethodnog braka Miljenko ĐuranKecal, posrednik za brakove Luciano BatinićPrvi komedijaš Vinko MaroevićDomorodac, komedijaš Jadran BariškovićEsmeralda, plesačica Irena ParlovZBOR, ORKESTAR I BALET HNK SPLIT te KUDŽ FILIP DEVIĆScena i kostimi preuzeti su iz Sjevernočeškog kazališta opere i baleta Usti nad Labom i prilagođeni za izvođenje u HNK Split.