Novosti / Objavljeno: 11/6/2015

40 godina umjetničkog rada Nelli Manuilenko

40 godina umjetničkog rada Nelli Manuilenko

O, Splite grade! naziv je koncerta koji će se, u povodu 40. obljetnice umjetničkog djelovanja dugogodišnje primadone splitske Opere mezzosopranistice Nelli Manuilenko, održati u Hrvatskom narodnom kazalištu Split u subotu 7. studenog s početkom u 19:30 sati. Na svečanom koncertu ove hrvatsko-ukrajinske operne dive koja je na pozornici splitskog teatra nanizala bogatu lepezu velikih opernih uloga, Zborom i Orkestrom HNK Split ravnat će maestro Ivo Lipanović. Na programu su arije iz opera Bizeta, Borodina, Arenskog, Musorgskog, Ponchiellija, te arije Lisinskog i Gotovca i dvije ukrajinske pjesme kao posveta umjetnice svojim domovinama Ukrajini i Hrvatskoj.

O, Splite grade! naziv je koncerta koji će se, u povodu 40. obljetnice umjetničkog djelovanja dugogodišnje primadone splitske Opere mezzosopranistice Nelli Manuilenko, održati u Hrvatskom narodnom kazalištu Split u subotu 7. studenog s početkom u 19:30 sati. Na svečanom koncertu ove hrvatsko-ukrajinske operne dive koja je na pozornici splitskog teatra nanizala bogatu lepezu velikih opernih uloga, Zborom i Orkestrom HNK Split ravnat će maestro Ivo Lipanović. Na programu su arije iz opera Bizeta, Borodina, Arenskog, Musorgskog, Ponchiellija, te arije Lisinskog i Gotovca i dvije ukrajinske pjesme kao posveta umjetnice svojim domovinama Ukrajini i Hrvatskoj.

O, Splite grade! naziv je koncerta koji će se, u povodu 40. obljetnice umjetničkog djelovanja dugogodišnje primadone splitske Opere mezzosopranistice Nelli Manuilenko, održati u Hrvatskom narodnom kazalištu Split u subotu 7. studenog s početkom u 19:30 sati. Na svečanom koncertu ove hrvatsko-ukrajinske operne dive koja je na pozornici splitskog teatra nanizala bogatu lepezu velikih opernih uloga, Zborom i Orkestrom HNK Split ravnat će maestro Ivo Lipanović. Na programu su arije iz opera Bizeta, Borodina, Arenskog, Musorgskog, Ponchiellija, te arije Lisinskog i Gotovca i dvije ukrajinske pjesme kao posveta umjetnice svojim domovinama Ukrajini i Hrvatskoj.

Nelli Manuilenko u Hrvatsku je došla u njenim najtežim vremenima, u ratnoj 1992. Kako sama kaže, Hrvatska i Dalmacija kao da su joj bile suđene. Još je u djetinjstvu u Ukrajini naučila je tamo u to vrijeme popularnu pjesmu „u kojoj se spominjao Jadran, Split i biser mora“, a iz rane mladosti u snovima joj se ponavljao prizor kojem s uzvisine gleda „more i niz malih otoka koji su nad blještavom površinom kristalno plavog mora sa svojim bijelim kućicama i cvjetnim okućnicama nalikovali rasutim biserima“. Došavši u Dalmaciju prelijepi prizor iz sna prvi je put vidjela i na javi. Rodila se ljubav i odluka da rodnu Ukrajinu zamjeni novom domovinom kojoj je poklonila najveći dio svoje umjetnosti ostvarivši, prvenstveno na matičnoj sceni splitskog teatra, brojne nezaboravne uloge.

Nelli Manuilenko rodila se u Makeevki u Ukrajini 1951. Glazbeno se obrazovala u rodnoj zemlji, diplomiravši studij solo-pjevanja i koncertno-komornog pjevanja na glazbenoj akademiji "Sergej Prokofjev" u Donjecku. Solističku karijeru otpočela je u Državnoj filharmoniji u Donjecku, nakon čega postaje stalnom članicom Državne nacionalne opere u Kišinjevu, u Moldaviji. U stalni angažman u Operi HNK Split ulazi 1992, debitiravši u travnju te godine kao Santuzza u operi Cavalleria rusticana Pietra Mascagnija. Nakon toga ostvarila je bogati niz uloga, uglavnom talijanskog repertoara u djelima Verdija, Puccinija, Rossinija... Vrlo značajna njezina produkcija u Splitskoj operi bila je tumačenje naslovnog lika u Bizetovoj operiCarmen, a bila je zapažena i kao Jokasta u operi- oratoriju Oedipus Rex Igora Stravinskog na Peristilu. Iako tek naturalizirana Hrvatica, ostvarila je niz uloga nacionalnog nam repertoara: nastupila je u Gotovčevoj operi Ero s onoga svijeta (Doma), Hatzeovoj Adel i Mara (Melka), a svakako je najznačajniji njezin nastup na praizvedbi opere Judita Frane Paraća na Splitskom ljetu 2000, što je ujedno bila jedna od njezinih stožernih uloga. Uz spomenute uloge, nezaobilazne su i njezine interpretacije u djelima I. Brkanovića: Ekvinocij (Jela); A. Arenskoga: Bahčisarajska fontana (Zarema); M. P. Musorgskoga: Hovanščina (Marfa); S. Rahmanjinova: Aleko (Zemfira)... U Splitu je solističke dionice ponijela i u oratorijima W. A. Mozarta, G. Rossinija, G. Verdija: Messa da Requiem, D. Bobića, J. S. Bacha, Händela, Vivaldija, Schuberta, Beethovena, Kuljerića, koncertno nastupajući diljem Hrvatske, ali i u Engleskoj, Italiji, Sloveniji...

Nelli Manuilenko ima raspon glasa od tri oktave što joj omogućuje pjevati iznimno širok repertoar djela. Pridoda li se tome temeljito vokalno obrazovanje i neporecivi talent, jasno je zbog čega je mogla tumačiti uloge dramskog soprana (Abigaille, Turandot), mezzosoprana (Carmen, Amneris), alta (Azucena, Ulrica) i kontralta (Lukrezia). Nesvakidašnjim darom, velikim radom i silnom energijom Manuilenko se svakako svrstava među najveće umjetnice koje su djelovale u Splitskoj operi.

Među brojnim nagradama - počevši od talijanskog priznanja za interpretaciju Verdijeva Requiema (1991.), pa do plakete Sergija Rainisa za umjetnička i pedagoška postignuća na području pjevanja (2012.) - najznačajnije su one dobivene u Hrvatskoj: "Milka Trnina", "Marijana Radev", "Judita" i "Nagrada hrvatskoga glumišta".

Posljednjih desetak godina Nelli Manuilnko se na Umjetničkoj akademiji u Splitu posvetila pedagoškom radu i danas je na glazbenom odjelu izvanredna profesorica i predstojnica odsjeka solo pjevanja. Iz njene klase poniklo je mnoštvo novih pjevačkih imena koja svoju karijeru grade u zemlj i inozemstvu: Terezija Kusanović, Jakov Košćina, Alma Karmelić Mimica, Božo Župić, Goran Velić, Vjekoslav Hudeček, Marijo Krnić, Tea Slavica, Milica Raičević, Vera Obukhova.

Osim na UMAS-u, Nelli Manuilenko posljednjih je godina angažirana i na akademiji u Mostaru, a uz to održava i brojne seminare i majstorske radionice od Hrvatske i Italije do Ukrajine. K tome, članica je stručnih ocjenjivačkih sudova na međunarodnim i domaćim regionalnim i državnim natjecanjima studenata i učenika solo-pjevanja.