Dalmatica
Concert

Dalmatica

Pozornica: Meštrovićev kaštelet - Crikvine

Dalmatica

Pozornica: Meštrovićev kaštelet - Crikvine

Glasoviti mješoviti vokalni ansambl Dialogos pod vodstvom Katarine Livljanić i muška pjevačka skupina Kantaduri pod vodstvom Jošla Čalete, izvode niz nabožnih, liturgijskih napjeva preuzetih iz tradicije pjevanja u lokalnim (urbanim i ruralnim) sredinama hrvatskog obalnog, otočkog i brdskog područja. Takvo se pjevanje prenosilo usmenim putem s koljena na koljeno, što je i razlogom njegove bliske povezanosti sa svjetovnim pučkim pjevanjem na ovim prostorima.

Najarhaičniji od tih napjeva su oni iz Supetarske Drage s otoka Raba (Bog se rodi v Vitliomi, zabilježen je u tzv. Pariškom kodeksu s kraja 14. st.), Vrbanja na otoku Hvaru (štrofa iz procesije Za križen) i Zagvozda kod Imotskoga (kantanje Gospina plača). U starije načine pjevanja spadaju i napjevi zadarskog zaleđa i neretvanske doline. Ostali su napjevi po svojoj harmoničnosti slični današnjim, temperiranim načinima pjevanja. Tradicija klapa i klapske pjesme kakvu je danas poznajemo oblikuje se sredinom 19. stoljeća, u vrijeme kada su se profilirali kulturni, pa tako i glazbeni identiteti mediteranskih gradića na hrvatskoj obali i otocima, posebice u Dalmaciji.

Od svog osnutka 1997. Dialogos, mješoviti vokalni ansambl kojeg je osnovala i vodi Katarina Livljanić, razvio se u jedan od najizvrsnijih i izvornih srednjovjekovnih glazbenih ansambala nove generacije. Njegovi projekti povezuju nova muzikološka istraživanja s inovativnom izvedbom srednjovjekovne glazbe, a resi ih izrazita muzikalnost nadopunjena kazališnom dimenzijom.

Katarina Livljanić, pjevačica i muzikologinja, jedna je od vodećih međunarodnih specijalista za izvedbu srednjovjekovnih napjeva. Porijeklom iz Zadra, u Hrvatskoj, zarana je odlučila postati izvođačem srednjovjekovne glazbe. Diplomirala je na Muzičkoj Akademiji u Zagrebu a zatim studirala pjevanje kod Guillemette Laurens i Glenn Chambers te muzikologiju kod Marie Noel Colette u Francuskoj. Vodi vokalni sastav Dialogos, osobito se posvećujući srednjovjekovnim napjevima i liturgijskom kazalištu glagoljaške tradicije.

Joško Ćaleta, trogirski etnomuzikolog, glazbeni pedagog i dirigent, diplomirao je glazbenu kulturu na Muzičkoj akademiji u Splitu, a magistrirao etnomuzikologiju na University of British Columbia u Vancouveru (Kanada). I praktično-glazbeno i teoretski, Čaleta je svojim istraživanjima uglavnom vezan uz vokalnu glazbenu tradiciju dalmatinskog primorja i zaleđa, pa su takvi njegovi interesi rezultirali suradnjom s brojnim dalmatinskim klapama (Trogir, Radovan, Kairos, Jelsa…), kao i sudjelovanjem na desetak nosača zvuka. Ćaletinim oformljivanjem klape Kantaduri i upoznavanjem s Katarinom Livljanić i njenim Dialogosom, očito je započela još jedna dijaloško-kantadurska suradnja koja stare i lokalne napjeve s neviđenom lakoćom i zanimljivošću pronosi u sve globalne kutke svijeta.

Program: Starohrvatska tradicijska glazba (Pisani i usmenom predajom sačuvani liturgijski napjevi sa obale Jadrana)

Umjetničko vodstvo: Katarina Livljanić i Joško Ćaleta

Dialogos: Clara Coutouly, Els Janssens, Katarina Livljanić, Aurore TillacKantaduri: Stjepan Franetović, Srećko Damjanović, Josko Ćaleta, Nikola Damjanović, Milivoj Rilov, Marko Rogošić