Novosti detalj SLJ64

Neven Mihić: „Klasičan balet uvijek traži veliku pripremu, ali i inspiraciju”

Neven Mihić: „Klasičan balet uvijek traži veliku pripremu, ali i inspiraciju”

Kostimograf Neven Mihić potpisuje kostimografiju za predstojeću baletnu produkciju Class Concert / Šeherezada, a što sve baletna publika može očekivati na sceni krajem ožujka, pročitajte u nastavku.

Neven Mihić: „Klasičan balet uvijek traži veliku pripremu, ali i inspiraciju”

Kostimograf Neven Mihić svojim prepoznatljivim umjetničkim potpisom ponovno obogaćuje baletnu scenu Hrvatskog narodnog kazališta Split, ovog puta kroz produkciju baletnog diptiha – Class Concert / Šeherezada. Njegova strast prema kazališnoj kostimografiji, nadopunjena bogatim iskustvom u modnom dizajnu, dolazi do izražaja u raskošnim i detaljno osmišljenim kostimima. Inspiriran orijentalnim naslijeđem i luksuznim materijalima koje susreće u Dubaiju, gdje živi i radi, Mihić vješto spaja povijesnu autentičnost s modernim senzibilitetom. U ovom intervjuu otkriva proces stvaranja kostima, važnost tkanina i boja, kao i svoju viziju likovne estetike baleta koji evocira egzotičnu mističnost i senzualnost priče o Šeherezadi.

Šeherezada je poznata po raskošnim i egzotičnim kostimima, inspiriranim orijentalnim motivima. Kako ste pristupili dizajnu kostima za ovu splitsku produkciju? Jeste li se više oslanjali na povijesne izvore, originalne Bakstove skice ili ste uveli suvremene elemente?

Ovo mi je treća baletna produkcija u HNK Split te s veseljem ponovno dolazim kao dio autorskog tima s koreografom Denisom Matvienkom s kojim sam prošle godine radio balet Don Quixote u Ljubljani. Kao i uvijek u razgovoru s koreografom dolazim do ideje kako bi naša buduća produkcija izgledala. Za Class Concert dominiraju baletne pačke s minimalnim ukrasima te čiste linije za razliku od ŠeherezadeŠeherezada će biti tradicionalna produkcija, a i publika vjerojatno očekuje detaljne koloritne kostime inspirirane bogatom orijentalnom estetikom. Kako u Dubaiju živim više od osam godina, imam priliku vidjeti razne orijentalne materijale na njihovim bazarima ili na primjer u najluksuznijem hotelu na svijetu Burj Al Arab. Interijer hotela prikazuje arapsku raskoš sa suvremenom elegancijom te razne orijentalne utjecaje, uključujući elemente inspirirane islamskom, perzijskom i bliskoistočnom estetikom, kao i utjecaje mogulske i marokanske arhitekture. Gledao sam mnoge dostupne produkcije baleta, ali i skice Leona Baksta. Ono što je dojmljivo u njima je likovna tehnika, te kako je prikazao plesača u pokretu. No, ipak moja prva inspiracija je materijal od kojeg sve kreće.

Potpisujete i izradu tijara i oglavlja, koliko dugo Vam je trebalo da ih izradite?

Često radim i tijare te oglavlja za glazbene produkcije, tako i za produkcije Šeherezada i Class Concert. Dizajn se nadovezuje na kostim te upotpunjuje cjelokupni dojam plesača odnosno uloge. Najčešće se tijare i oglavlja izrađuju za klasičan balet, u kojem mogu koristiti razne materijale. Izradio sam predimenzionirane turbane i pokrivala za glavu ukrašena perlama, perjem i aplikacijama, kao i detaljnu tijaru za Šeherezadu. Sve skupa je oko 40 oglavlja za Šeherezadu i 16 tijara za Class Concert

Koliko je važno korištenje određenih materijala i boja u kostimografiji Šeherezade? Postoje li specifične tkanine ili tehnike izrade koje ste koristili kako biste postigli željeni efekt raskoši i senzualnosti?

Za kostime sam koristio razne materijale, ali i trake koje upotpunjuju kostim. To su razni brokati, čipke, sateni, pliševi sa orjentalnim uzorcima, svila te generalno prozračni i elastični materijali primjereni za balet. Bogate teksture, jarke boje, složeni ukrasi i lepršave tkanine oslikavaju ovu kostimografiju. Mnoge ukrase sam pronašao i u svojoj arhivi jer skupljam detalje iz prethodnih produkcija ili privatnih projekata. Za predstavu se izrađuju razni kaftani, harem hlače sa zlatnim motivima, pojaseve ukrašeni zlatnim aplikacijama, korzeti, orukvice, ovratnici itd. Jako mi je važna silueta, ali i boja tkanina, poput smaragdno zelene, zlatna, tamnocrvena, tirkizna i ljubičasta. 

Šeherezada je poznata po svojoj erotičnosti, provokativnosti i mističnosti. Kako ste kroz kostimografiju pokušali prenijeti te emocije i atmosferu priče? Postoji li neki detalj na koji ste posebno ponosni?

Prije nego što krenem skicirati, puno vremena provodim po dućanima gledajući materijale, trake, aplikacije i slično. Klasičan balet uvijek traži veliku pripremu, ali i inspiraciju. U svakom projektu nešto novo naučite, a uspjeh kostimografije ovisi o puno faktora poput budžeta, ali i o vremenu izrade. Počeo sam s kolažom ideja gdje se nalaze detalji poput; kolorna skala, nakit, šminka, kao i vrste materijala za ovaj projekt. Nakon toga radim likovne skice u omiljenoj tehnici kolaž. Na likovnu skicu lijepim razne aplikacije i papire da stvorim trodimenzionalni dojam. Uz to radim i tehničke skice sa svim detaljima o procesu izrade kostima. Nastojao sam da svaka grupa kostima bude efektna. Jedan od omiljenih dijelova kostima je Šeherezadin plašt od dvije vrste čipke, te efektne orijentalne trake. Osim toga tu su dimije od pliša za soliste s tipičnim orijentalnim motivima. 

Split je već dobro upoznat s Vašim radom, posljednji put smo gledali Vaše kostime u Snježnoj kraljici koja je oduševila malu i veliku publiku. Kako Vam je raditi u Splitu i imate li neki projekt na kojem biste htjeli raditi u budućnosti?

Ovo mi je treći balet u Splitu, nakon Onjegina 2022. i Snježne kraljice 2023. U Split sam dolazio još kao srednjoškolac, čak sam pomagao oko izrade oglavlja za Splitsko ljeto. Sviđaju mi se krojačke radionice, kao i pozitivna motivirajuća radna atmosfera koja zavlada u kreativnom kaosu. Nastojim se uvijek detaljno pripremiti prije nego započnemo projekt. U krojačnicama naprave sve po mojim skicama ili zajedno dođemo do najboljeg rješenja za pojedini kostim. Moram pohvaliti i asistenticu Antoniju Bilonić, koja sa mnom surađuje već treći put. Želja mi je raditi na Splitskom ljetu, bilo koja opera na Peristilu. 

_____________________

 

NEVEN MIHIĆ rođen je 1988. godine u Osijeku, gdje je završio Školu za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti, smjer Dizajn odjeće. Tijekom školovanja, 2002. godine, primljen je u Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku kao član plesnog ansambla. U četiri godine nastupao je u mnogim opernim, dramskim i baletnim predstavama, što će imati veliki utjecaj na njegovo buduće umjetničko djelovanje. Na Tekstilno – tehnološkom fakultetu u Zagrebu diplomirao je modni dizajn 2010., dok je u lipnju 2012. magistrirao kazališnu kostimografiju. 2016. godine odlazi u Dubai, Ujedinjeni Arapski Emirati, gdje predaje na odjelu za dizajn na Američkom Sveučilištu u Emiratima. Od jeseni 2018. radi u  zvanju docenta na istom sveučilištu. Dobitnik je Dekanove nagrade kao najbolji student na drugoj godini studija, dok je u srpnju 2010. osvojio prestižnu Top stipendiju i bio proglašen Top studentom Republike Hrvatske. Do sada je postavio nekoliko modnih revija i šest velikih samostalnih izložbi. 2012. aktivno se počinje baviti kostimografijom, kreirajući kostime i povremeno scenografiju za operu, operetu, balet, dramske i dječje predstave. 2015. godine bio je finalist za stipendiju u Rimu (Teatro dell Opera di Roma, stručno usavršavanje na području kazališnog dizajna) s druga tri kandidata iz Europe. Do sada je ostvario preko trideset kazališnih predstava surađujući s renomiranim hrvatskim redateljima i nekoliko inozemnih: Damir Lončar, Želimir Mesarić, Krešimir Dolenčić, Helena Petković, Mario Kovač, Richard Simonelli, Robert Bošković, Petar Vujačić, Svebor Sečak, Kobie Van Rensubrg, Vasilij Medvedev i Denis Matvienko. Istaknuo se s radom na operama i operetama: Carmen Georgesa Bizeta, Don Giovanni W.A. Mozarta, La bohème Giacoma Puccinija, Spli'ski akvarel Ive Tijardovića i Vesela udovica Franza Lehára. Kreirao je kostime i scenu za balet Orašar P. I. Čajkovskog, Onjegin P. I. Čajkovskog, Don Quixote Ludwiga Minkusa i Snježna Kraljica Davora Bobića. Tri godine je sudjelovao na svjetskim konjičkim utrkama u Dubaiju kao jedini hrvatski dizajner sa svojim unikatnim fascinatorima. Na dodjeli Nagrada hrvatskog glumišta 2023. nominiran je tri puta: za scenografiju i kostimografiju za balet Onjegin te za scenografiju operete Vesela udovica. Baletom Class Concert / Šeherezada, ostvaruje treću suradnju s Hrvatski narodnim kazalištem Split te drugu suradnju s koreografom Denisom Matvijenkom nakon baleta Don Quixote u Ljubljani. Od 2013. član je Hrvatskog društva dramskih umjetnika.

 

Portret fotografija: Jonas Sergio

Fotografije kostima: Mario Buličić