Novosti detalj SLJ 65

Nagrade Judita 71. Splitskog ljeta

Nagrade Judita 71. Splitskog ljeta

Nagrade Judita glavnog medijskog pokrovitelja 71. Splitskog ljeta, dnevnog lista Slobodna Dalmacija

Nagrade Judita 71. Splitskog ljeta

Juditu za najbolje umjetničko ostvarenje u dramskom programu 71. Splitskog ljeta ocjenjivački sud odlučio je dodijeliti prvaku Drame Hrvatskog narodnog kazališta Split Miji Jurišiću za ulogu Marka Bruta u tragediji Williama Shakespearea Julije Cezar.

Obrazloženje: U vrlo kompliciranim tehničkim okolnostima predstave, Mijo Jurišić donosi svoj lik Marka Bruta govoreći vrlo zahtjevne Shakespearove stihove s lakoćom virtuoza. Gradi svoj lik tako nadahnuto i živo uspijevajući ne robovati konceptima nametnutim izvana, nego unutar njih pronalazi vlastiti autorski glas. Brutova borba između sukobljenih zahtjeva časti, patriotizma i prijateljstva u Jurišićevoj interpretaciji dolaze do gledatelja kao problemi svih nas i tako središnja psihološka drama predstave postaje naše ogledalo. 

Ocjenjivački sud u sastavu: Jasna Jukić, glumica; Roko Sikavica, glumac; Toni Ćapeta, univ. mag. educ. philol. croat. et angl.

Juditu za najbolje umjetničko ostvarenje glazbenog programa 71.Splitskog ljeta dodjeljuje se ansamblu operne predstave Dioklecijan Ive Tijardovića -  solistima, Zboru, Orkestru i Baletu HNK Split pod dirigentskim vodstvom Harija Zlodre u režiji Ivana Lea Leme.

Obrazloženje: Svjetska inscenacija ove monumentalne opere o životu, povijesnom značaju, djelovanju i na koncu smrti imperatora Dioklecijana zasigurno će dugo ostati u pamćenju brojnih gledatelja, Splićanki i Splićana te nas, članova ocjenjivačkog suda. S velikim ushitom, naviknuti na melodiozne i sladunjave arije, duete i zborove iz najpoznatijih Tijardovićevih opereta, Spli'skog akvarela te Male Floramye, uputili smo se u HNK Split prvi put pogledati i čuti operno uprizorenje nikad postavljeno na sceni, a dočekala nas je glazba koju nismo očekivali od domaćeg kralja opereta... Zahtjevna postava s čak 25 solista u glavnim i sporednim ulogama (u ovoj skraćenoj verziji ih ima 16), zbor, veliki operni orkestar i statisti razlog su zašto se ova ozbiljna opera nije ranije postavila u hrvatskim kazališnim kućama. Zato sve pohvale najprije idu dirigentu Hariju Zlodri koji je cijelim svojim umjetničkim bićem prigrlio ovu operu i gotovo trinaest godina nakon izvedbe skraćene studentske produkcije, upustio se u velik glazbeni pothvat u redukciji opere i njezinih protagonista, a koja u originalu traje gotovo pet sati. Pod njegovim sigurnim i promišljenim vodstvom, orkestar je oživio vagnerijanski, puccinijevski, impresionistički, a ponekad i istočnjački zvuk Tijardovićeve orkestralne glazbene lepeze. Zbor se pokazao kao suptilni i postojani pratitelj radnje, a lijepi kompaktni zvuk naročito je došao do izražaja u posljednjoj sceni kršćanskog kora. Suradnja redatelja Ivana Lea Leme te scenografkinje Vesne Režić vizualno je doprinijela stvaranju idealnog ambijentalnog ugođaja, kako u zgradi HNK tako i na Peristilu. Za pamćenje je svakako redateljski koncept u kojemu se četvrti čin opere premješta iz zatvorenog teatra na amblematski carski trg Dioklecijanove palače, a u kojem je sudjelovala i publika te statisti obučeni u rimske legionare koji su pratili povorku na njihovom putu prema finalu opere u kojemu će dalmatinski car, posljednji progonitelj kršćana, otuđen od svih pa i od svojih bližnjih, oduzeti sebi život u novoizgrađenoj palači. Premda ovo glazbeno-scensko djelo gotovo da i nema pjevnih arija, a glazba je potpuno u službi drame, ona nas vodi kroz život Dioklecijana, rimskog cara, a tu zahtjevnu i autoritativnu naslovnu ulogu izvrsno je iznjedrio mladi bariton Jurica Jurasić Kapun. Ljubavnu priču Valerije, kćeri rimskog imperatora i Antonija, prefekta garde utjelovili su sopranistica Aida Čorbadžić i tenor Roko Radovan u stabilnoj i postojanoj izvedbi. Dioklecijanovu majku Dirustu tumačila je iskusna mezzosopranistica Terezija Kusanović, a ulogu Dioklecijanove supruge Priske emotivno je donijela sopranistica Antonija Teskera. Od ostalih solista izdvajamo uvjerljivu ulogu Diona, starog Dioklecijanovog prijatelja u slojevitoj preobrazbi tenora Bože Jurića-Pešića te lijepi razgovijetni glas tenora Amira Saračevića u ulozi Maksimijana, suvladara Dioklecijana. Posebno upečatljiv doprinos ostvario je nacionalni prvak, glumac Siniša Popović u monologu Jupiterova vrača na interpolirani redateljev tekst, a koji je popraćen klavirskom improvizacijom prema glazbenim motivima iz opere. Cijeli autorski tim te umjetnički ansambl predvođen solistima te vanjskim suradnicima Opere HNK, baletni ansambl, zbor i orkestar te glumci, njih oko 300,  s velikim osjećajem odgovornosti i hrabrosti iznjedrili su ovaj operni spektakl na visokom umjetničkoj razini i na najbolji mogući način tako se odužili slavnom Splićaninu Ivi Tijardoviću, a nas ostale zadužili u njegovanju i očuvanju hrvatskog opernog stvaralaštva i kulturnog identiteta.

Ocjenjivački sud u sastavu: Marija Ramljak, dirigentica i urednica u Odjelu Glazbeni sadržaji Hrvatske televizije, Vesna Coufal Jaić, sopranistica i profesorica solo pjevanja te prof. dr. sc. Goran Sučić.

Nagrade Judita tradicionalno dodjeljuje glavni medijski pokrovitelj 71. Splitskog ljeta – dnevni list Slobodna Dalmacija. Nagrade će biti dodijeljene nakon svečanog zatvaranja Splitskog ljeta, koje će se održati po završetku posljednje izvedbe baletne predstave Chopiniana i Valpurgina noć 14. kolovoza na sceni u dvorištu Osnovne škole Spinut.