Novosti / Objavljeno: 4/5/2022

Simfonijski koncert Orkestra HNK Split - od baroka, preko romantizma do modernizma 20. stoljeća

Simfonijski koncert Orkestra HNK Split - od baroka, preko romantizma do modernizma 20. stoljeća

Koncert otvara Simfonija br. 1 u c-molu, Op. 11 Felixa Mendelssohn Bartholdyja. Mladenačko je to djelo jednog od najznačajnijih glazbenika 19. stoljeća koji je ovu četverostavačnu simfoniju skladao u dobi od samo 15 godina. Simfonija je to klasičnog tipa s prekrasnim drugim stavkom (oznake andante) u kojem do izražaja dolazi sva ljepota drvenih puhača. Treći stavak nosi oznaku menuetto, no skladan je u poprilično neuobičajenom tempu allegro di molto. Prvi put izvedena u čast 19. rođendana skladateljeve sestre Fanny, javnu premijeru simfonija je doživjela u Londonu pet godina kasnije. Izvelo ju je Philharmonic Society kojemu je bila posvećena, a izvedbom je ravnao sam autor. Tadašnja je kritika mladog Mendelssohna proglasila jednim od vodećih skladatelja svog vremena hvaleći autorsku plodnost, inventivnost i inovativnost a ponajviše melodioznost, snagu i gracioznost njegove glazbe.

U duhu završetka vremena korizme druga je skladba programa Pietà Signore: aria di chiesa Alessandra Stradelle talijanskog baroknog skladatelja, pjevača i violinista iz 17. stoljeća, poznatog ponajviše po njegovim kantatama. Skladba se izvodi u aranžmanu Pavla Dešpalja za gudačke instrumente a solist je nacionalni operni prvak bas Ivica Čikeš.

Završna skladba koncerta, orkestralna suita iz baleta Žar ptica, za razvoj glazbe revolucionarno djelo ruskog skladatelja Igora Stravinskog, vodi nas u početak 20. stoljeća. Prvo je to izvođenje u HNK Split ovog djela, nastalog 1919. Stravinski je glazbu za balet Žar ptica napisao po narudžbi glasovitog umjetničkog impresarija Sergeja Djagiljeva i to je djelo postalo njegov prvi međunarodni uspjeh. Suita, druga orkestralna koju je Stravinski aranžirao na istu temu, tehnički je vrlo zahtjevna. Svi instrumenti su u solističkoj ulozi, a ističu se prekrasna sola kao što je onaj horne, velikim solom za fagot, virtuozna varijacija žar-ptice na samom početku i sinkopirani Danse Infernale, te impresivni finale u 7/4 mjeri. „Istinski je to biser simfonijskog repertoara, jako velik izazov za naš orkestar. Prošle godine smo nastupima komornih sastava počeli graditi formu ansambla. Počevši od baroka, prešli smo na bečku klasiku, potom na romantizam te sada ušli duboko u 20. stoljeće. Djelo Stravinskog zasigurno nije do sada bilo tipično za naš orkestar, niti je nešto na što je navikla publika. Sretan sam što su glazbenici ovaj izazov prihvatili s odobravanjem. Dokaz dobre forme orkestra je činjenica da ćemo u samo tri tjedna izvesti toliko raznovrsne partiture kao što su Krabuljni ples, potom ovaj simfonijski koncert a četiri dana kasnije koncertno i Puccinijevu jednočinku Sestra Angelica“ naglasio je dirigent predstojećeg koncerta i ravnatelj Opere HNK Split maestro Jure Bučević.